? ??????????????Purple Whisp? ????? ?? ???Rating: 4.3 (452 Ratings)??9593 Grabs Today. 73717 Total Grabs.
??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?????Live Forever? ????? ?? ???Rating: 4.7 (18 Ratings)??8558 Grabs Today. 33262 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????Dark BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Thursday, November 4, 2010

           salam pembuka bicara..

dah lama sangat rsnya x update blog sy ni..dsbbkn bmcm2 ursn,antrnye asgmnt,exm dan yg pling xleh blah coz line tenet ni yg x abes2 mrdang..tp yg pliknye line tenet org lain ok je..huhu.


mlm ni,line tenet nmpk cam bleh jln ckit..so...mlm ni kt enjoy...(enjoy update blog la..)he3
sbnrnye..xtau nk share psal ape kat dlm ni..tp,ada smthing yg bru sy trngt untk dkongsi..agak mnrik la bnda ni..yg dtgnya drpd sorang shbt yg send kat sy mllui email..jdi nk kongsi lah sbg pdmn dan pnduan utk kite smua..
ianya bknaan dgn kata2 motivasi yg bleh mnjdi sbg pmgkn smgt untk kite smua..yg msih dlm mood exm dan dgn plbgai ujian serta dugaan yg trpksa kita hadapi dlm mnongkah arus khdpn yg smkin hri smkin mncbr pd msa skrg ni..(bmdah pujngga lah plk kan..).hehe.
 ok,let's go to the point..inilah kata2 yg sya mksdkn 2..smga kite smua dpt hyti dan mnjdi pmbkr smgt utk kite smua..
   when u say..
''i can't solve this..''
allah tells u''i will direct your path''.
   when u say..
''it's impossible"
allah tells u''evrything is possible''
when u say..
i feel alone..
allah tells u ''never will i leave you'',''never will i forsake you''.
when u say..
''i ca't do it''
allah tells u "you can do evrythng through me,i give u the strength''.
when u say..
''i don't deserve forgiveness..''
allah tells u''i have forgiven u"
when u say..
"i am afraid..''
allah tells u ''do not fear,for i am with you,i will strengthen u and help u".
when u say..
''i am tired..''
allah tells u ''come to me all you who are weary and burdened,and i will give u rest''.
when u say..
''no one really loves me..''
allah tells u''i love u"
when u say..
''i don't know how to go on ..allah tells u"i will show u the path".
when u say..
''what path does allah have for me..?
allah tells u''adopth the islamic path''.
 and when u want to know evrythng else that allah wants to tell u..
   READ THE QURAN
  sesungguhya di dlm al-quran trkndung jwpn kpd plbgai p'soalan yg bermain d benak fkiran kita.jadi, basahilah lidah kite stiap hri dgn membaca kalam suci allah ini..
             selamat beramal...(^_^)






Sunday, October 3, 2010

video

menghayati adab berjiran

video

Cahaya al-quran

video

video

video

GGGE 2153:VIDEO-VIDEO TEKNOLOGI PENDIDIKAN

video

Thursday, September 30, 2010

kisah tauladan

 

KISAH SEORANG KRISTIAN MASUK ISLAM BERKAT MEMULIAKAN ASYURA'


Alkisah disebutkan bahwa di kota Array terdapat Qadhi yang kaya-raya. Suatu hari kebetulan hari Asyura' datanglah seorang miskin meminta sedekah. Berkatalah si miskin tadi, "Wahai tuan Qadhi, adalah saya seorang miskin yang mempunyai tanggungan keluarga. Demi kehormatan dan kemuliaan hari ini, saya meminta pertolongan daripada tuan, maka berilah saya sedekah sekadarnya berupa sepuluh keping roti, lima potong daging dan duit dua dirham."
Qadhi menjawab, "Datanglah selepas waktu zohor!"

Selepas sembahyang zohor orang miskin itu pun datang demi memenuhi janjinya. Sayangnya si Qadhi kaya itu tidak menepati janjinya dan menyuruh si miskin datang lagi selepas sembahyang Asar. Apabila dia datang selepas waktu yang dijanjikan untuk kali keduanya itu, ternyata si Qadhi tidak memberikan apa-apa. Maka beredarlah simiskin dari rumah si Qadhi dengan penuh kecewa.
Di waktu si miskin jalan mencari-cari, ia melintas di depan seorang kristian sedang duduk-duduk di hadapan rumahnya. Kepada orang Kristian itu si miskin minta sedekah, "Tuan, demi keagungan dan kebesaran hari ini berilah saya sedekah untuk menyara keluarga saya."

Si Kristian bertanya, "Hari apakah hari ini?"
"Hari ini hari Asyura", kata si miskin, sambil menerangkan keutamaan dan kisah-kisah hari Asyura'. Rupanya orang Kristian itu sangat tertarik mendengar cerita si peminta sedekah dan hatinya berkenan untuk memberi sedekah.
Berkata si Kristian, "Katakan apa hajatmu padaku!"
Berkata si peminta sedekah, "Saya memerlukan sepuluh keping roti, lima ketul daging dan wang dua dirham saja."
Dengan segera ia memberi si peminta sedekah semua keperluan yang dimintanya. Si peminta sedekah pun balik dengan gembira kepada keluarganya. Adapun Qadhi yang kedekut telah bermimpi di dalam tidurnya.

"Angkat kepalamu!" kata suara dalam mimpinya. Sebaik saja ia mengangkat kepala, tiba-tiba tersergam di hadapan matanya dua buah bangunan yang cantik. Sebuah bangunan diperbuat dari batu-bata bersalut emas dan sebuah lagi diperbuat daripada yaqut yang berkilau-kilauan warnanya. Ia bertanya, "Ya Tuhan, untuk siapa bangunan yang sangat cantik ini?"
Terdengar jawapan, "Semua bangunan ini adalah untuk kamu andaikan saja kamu mahu memenuhi hajat si peminta sedekah itu. Kini bangunan itu dimiliki oleh seorang Kristian."

Apabila Qadhi bangun dari tidurnya, iapun pergi kepada Kristian yang dimaksudkan dalam mimpinya.
Qadhi bertanya kepada si Kristian, "Amal apakah gerangan yang kau buat semalam hingga kau dapat pahala dua buah bangunan yang sangat cantik?"
Orang Kristian itu pun menceritakan tentang amal yang diperbuatnya bahwa ia telah bersedekah kepada fakir miskin yang memerlukannya pada hari Asyura' itu.
Kata Qadhi, "Juallah amal itu kepadaku dengan harga seratus ribu dirham."
Kata si Kristian, "Ketahuilah wahai Qadhi, sesungguhnya amal baik yang diterima oleh Allah tidak dapat diperjual-belikan sekalipun dengan harga bumi serta seisinya."

Kata Qadhi, "Mengapa anda begitu kedekut, sedangkan anda bukan seorang Islam?"
Ketika itu juga orang Kristian itu membuang tanda salibnya dan mengucapkan dua kalimah syahadat serta mengakui kebenaran agama yang dibawa oleh Nabi Muhammad S.A.W.

Sunday, September 19, 2010

GGGE 2153 TEKNOLOGI PENDIDIKAN

Assalamualaikum w.b.t..

Sejak akhir-akhir ini,perkembangan teknologi dan ict telah membawa kemudahan kepada semua pihak dalam menyelesaikan pelbagai urusan. Terutamanya dalam bidang pendidikan yang dilihat banyak membantu guru-guru dan juga pelajar. contohnya,bagi guru-guru PIPAQ/PIBA jika sebelum ini guru-guru kita di sekolah hanya menggunakan buku teks dan buku rujukan sebagai bahan pengajaran,tetapi pada hari ini, pelbagai kaedah digunakan dalam proses pengajaran untuk menarik minat pelajar-pelajar seperti menggunakan power point,memasukkan video,mewujudkan web-web seperti blog sebagai alternatif untuk menyampaikan nota dan info-info penting berkaitan pelajaran. persoalannya,adakah penggunaan teknologi dalam proses pengajaran mata pelajaran pendidikan islam membawa kebaikan dan membantu dalam pemahaman pelajar dalam sesuatu topik berkaitan pendidikan islam secara menyeluruh?
 Berikan 5 pendapat anda tentang kebaikan penggunaan teknologi dalam pengajaran matapelajaran  pendidikan islam.
 sertakan sekali nama dan no matrik anda.TERIMA KASIH.

Friday, September 3, 2010

selamat berkunjung ke blog ini...terima kasih.

Sunday, August 29, 2010

Amalan pada malam Lailatul Qadar


Amalan-amalan yang diamalkan pada malamnya: Mulai jam 12.00 tengah malam:

1. Sembahyang sunat wudhuk.

2. Sembahyang sunat hajat berdoa minta dipertemukan Allah dengan malam Lailatul Qadar.

3. Membaca al-Quran.

4. Istighfar: 




5. Zikrullah:



6. Bertasbih: 







7. Selawat:



8. Sembahyang sunat tahajjud.

9. Sembahyang sunat tasbih.

Orang yang bertemu dengan Lailatul Qadar akan terus dingin badannya kerana dihampiri oleh para malaikat (sebentar sahaja). Hendaklah segera kita membaca: 



Rasulullah s.a.w telah bersabda yang bermaksud: "Barangsiapa beribadat sesaat pada malam Qadar, kira-kira selama seorang penggembala memerah susu kambingnya, maka adalah lebih disukai Allah daripada berpuasa setahun penuh. Demi Allah yang telah mengutus daku dengan hak menjadi nabi, sesungguhnya membaca satu ayat dari al-Quran pada malam Qadar adalah lebih disukai Allah daripada mengkhatamkannya pada malam-malam yang lain."

Dari Aisyah r.a bahawa dia mengatakan, aku bertanya: "Ya Rasulullah, kalau aku bertepatan dengan malam Qadar, maka apakah yang patut aku baca? Jawab Rasulullah s.a.w.: Ucapkanlah:



Ertinya: "Ya Allah, sesungguhnya Engkau adalah Tuhan Yang Maha Pemaaf lagi Pemurah, yang suka memberi kemaafan, maka maafkanlah aku."




Berita Harian Online | Ramadan Dinanti Syawal Dirai: Rempit sejadah abadi dalam ingatan

Berita Harian Online | Ramadan Dinanti Syawal Dirai: Rempit sejadah abadi dalam ingatan

Ramadan Dinanti Syawal Dirai: Rempit sejadah abadi dalam ingatan
Oleh Rashiqah Ilmi Abd Rahim
rashiqah@bharian.com.my
2010/08/30

KETIKA anak muda lain menyambut kedatangan Ramadan dan Syawal dengan bermain bunga api, meriam buluh dan mercun, penulis novel, Imran Haaz dan rakan-rakannya di Asrama Putera, Sekolah Menengah Teknik Tunku Abd Rahman, Pulau Pinang, menjadikan luncur sejadah sebagai hiburan rutin selepas menunaikan solat Tarawih.

Mengimbau ingatannya pada usia 17 tahun sekitar 1990-an, dia menyifatkan peraturan asrama yang ketat ketika itu bagaikan menjerut kenakalan dan jiwa anak muda yang dahagakan hiburan sampingan, apatah lagi ketika menjelangnya Ramadan.
Imran Haaz atau nama sebenarnya Mohd Aswanizam Alias berkata, peraturan asrama yang menyekat minat dan keinginannya menyebabkan dia dan rakan-rakannya mencipta permainan luncur sejadah @ rempit sejadah bukan di jalan raya, tetapi di lantai surau.
“Idea menghasilkan permainan ini bermula akibat kebosanan melihat keadaan sekeliling yang sunyi selepas menunaikan Tarawih. Kehadiran seekor musang yang melintas pagar di antara kawasan surau dan gelanggang tenis memecah kesunyian pada suatu Ramadan.

“Bagaikan dipukau saya dan rakan-rakan bangun serentak dan mengejar musang itu. Dalam kekalutan mengejar musang itu, seorang rakan saya terpijak sehelai sejadah yang dibentangkan sehingga tergelungsur laju sejauh beberapa meter kerana struktur lantai yang licin,” katanya.

Rakannya itu bernasib baik kerana terlanggar timbunan beg yang diletakkan pada sudut koridor dan sekiranya tidak, sudah tentu rakannya akan terjatuh pada bahagian hujung koridor berbentuk segi enam dengan besi penghadang yang terbuka, manakala lantai pada ketinggian tiga kaki.

“Lucunya, peristiwa ini tidak menakutkan saya dan rakan-rakan, malahan melihatkan potensi lantai koridor yang licin dan sejadah sebagai alat untuk merempit. Mulai malam itu juga luncur sejadah menjadi aktiviti rutin setiap kali selepas Tarawih dan pertandingan setiap pusingan akan disertai dua orang yang akan bersaing meluncur sejadah.
“Peserta akan berlari selaju mungkin dengan memegang kedua hujung sejadah dan apabila hampir ke garisan permulaan, mereka akan meniarap seperti ‘superman’ di atas sejadah dan meluncur selaju mungkin. Meskipun tiada hadiah ditawarkan, aktiviti ini mendapat sambutan pelajar asrama dan keadaan menjadi terlalu bising,” jelasnya.

Bagaimanapun, kemeriahan pertandingan itu berakhir pada suatu pagi selepas ustaz yang menjadi warden asrama mengumumkan senarai beberapa nama termasuk penulis dan rakan-rakannya, dipanggil untuk dijatuhi hukuman rotan sekali setiap seorang.

“Lebih memalukan, hukuman tidak dijalankan pada ketika itu juga, tetapi menunggu kehadiran penghuni asrama puteri untuk masuk ke dewan makan. Sebaik saja, pelajar perempuan bergerak untuk memasuki dewan makan, setiap seorang daripada kami dirotan kerana terbabit dan mempelopori aktiviti rempit sejadah.

“Pagi Ramadan itu menjadi kenangan yang masih kekal dalam ingatan sehingga kini kerana hukuman yang dilalui menjadikan saya insan berguna pada hari ini. Setiap kali menjelang Ramadan, terasa lucu apabila mengenang aktiviti rempit sejadah dengan berpakaian baju Melayu dan berkopiah itu,” katanya.

Sunday, August 15, 2010

PAHALA MEMBACA AL-QURAN

PAHALA MEMBACA AL-QURAN (ANDA BAKAL JADI KAYAWAN AKHIRAT)


Allah S.W.T. Yang Maha Pemurah memberi pahala yang amat besar kepada orang yang membaca Al-Quran, tiap-tiap satu huruf ada pahalanya dan tiap-tiap satu ayat pun ada ditentukan pahalanya yang tidak sama antara satu dengan yang lain.


Pahala tiap-tiap huruf Al-Quran dijelaskan dalam sebuah Hadis dari Ibnu Masud r.a dari Rasulullah s.a.w:


Daripada Ibnu Masud r.a telah berkata bahawa Rasulullah s.a.w telah bersabda/;


Barangsiapa membaca satu huruf daripada Kitabullah maka baginya satu kebajikan dan setiap kebajikan sepuluh kali gandanya. Aku tidak mengatakan Alif Laam Miim satu huruf tetapi Alif satu huruf, Lam satu huruf dan Mim satu huruf.

Mengenai pahala tiap-tiap ayat telah disebut dalam beberapa hadis antaranya yang diriwayatkan daripada Abi Hurairah r.a telah bersabda Rasulullah s.a.w:
Sesiapa yang membaca Al-Quran sepuluh ayat dalam satu malam tidak dimasukkan ke dalam golongan yang lalai.
Sesiapa yang memelihara sembahyang fardu tidak termasuk dalam golongan yang lalai dan sesiapa yang membaca 100 ayat pada satu malam dimasukkan ke dalam golongan yang taat.
Barangsiapa yang mendengarkan satu ayat daripada Al-Quran ditulis baginya satu kebajikan yang berlipat kali ganda dan barang siapa yang membacanya adalah baginya cahaya pada hari Qiamat.
Adapun pahala membaca surah-surah banyak diriwayatkan dalam hadis-hadis Rasulullah s.a.w antaranya:
Sesiapa yang mambaca surah Yasin dipermulaan hari, segala hajatnya bagi hari itu dipenuhi.
Sesiapa yang membaca surah al-Waqiah pada tiap-tiap malam kebuluran/kepapaan tidak akan menima dirinya.
Selain daripada pahala yang disebut sebelum ini, pahala membaca dalam solat dan pahala membaca dengan berwuduk lebihbesar ganjarannya daripada tidak berwuduk. Berpandukan Hadis Rasulullah s.a.w yang panjang dapat disimpulkan seperti berikut:
1. Pahala membaca Al-Quran dalam solat bagi tiap-tiap satu huruf seratus kebajikan.



2. Pahala membaca dengan berwuduk di luar solat bagi tiap-tiap satu huruf sepuluh kebajikan.